Loreto Quijada Plubins

Medienkunst Artesanal

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Micro-Practice

  • HD, color, sound, 8 min.
    Transmedia / Mapping projection
    Collaboration with Katharina Schäffer
    Models: Gabriel Schunck & Vivien Thape

EN

In an age when one can access the world at a click, objects seem at risk. What was once the pinnacle of remembrance, a printed picture or going through a photo album, feels somehow misplaced like a nonsensical ritual that was once considered worthwhile. Digitality has, on the one hand, crowned the smartphone and The Cloud as sole masters of reminiscence, and on the other, it displaces objects to oblivion. And in doing so, a cult to impermanence arises. One that rewards disposable materials and workflows. One that seeks momentum over continuity.

To explore this everyday fragmentation into information, an artistic experiment is fulfilled. By breaking mundane actions into pieces, it is theorized that the current mental processes can be pinned down to materiality, thus inhabiting once again the real world. Combing one's hair or putting on a tie become acts of resilience by projecting them into objects’ surfaces. The various materialities remind us of touch, the one sense that becomes more and more futile before the smoothness of screens. The light turns into a vivid memory of previous photographic artifacts that preserved history, individual and collective, until digital cameras governed memory.

DE

In einem Zeitalter, in dem man die Welt mit einem Klick erreichen kann, scheinen Objekte gefährdet zu sein. Was einst der Gipfel der Erinnerung war, ein gedrucktes Bild oder das Durchblättern eines Fotoalbums, fühlt sich heute irgendwie deplatziert an, wie ein unsinniges Ritual, das einst als lohnend galt. Die Digitalität hat einerseits das Smartphone und die Cloud zu alleinigen Meistern der Erinnerung gekrönt, andererseits die Objekte in die Vergessenheit gedrängt. Damit entsteht ein Kult der Unbeständigkeit. Einer, der Wegwerfmaterialien und Arbeitsabläufe belohnt. Einer, der die Dynamik der Kontinuität vorzieht.

Um diese alltägliche Fragmentierung in Informationen zu erforschen, wird ein künstlerisches Experiment durchgeführt. Indem alltägliche Handlungen in Stücke zerlegt werden, können, so die Theorie, die gegenwärtigen mentalen Prozesse auf die Materialität zurückgeführt werden, wodurch die reale Welt wieder bewohnt wird. Das Kämmen der Haare oder das Anlegen einer Krawatte werden durch die Projektion auf die Oberfläche von Objekten zu Akten der Widerstandsfähigkeit. Die verschiedenen Materialitäten erinnern uns an den Tastsinn, den einen Sinn, der vor der Glätte der Bildschirme immer mehr an Bedeutung verliert. Das Licht wird zu einer lebendigen Erinnerung an frühere fotografische Artefakte, die die individuelle und kollektive Geschichte bewahrten, bis Digitalkameras das Gedächtnis beherrschten.

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ES

En una época en la que se puede acceder al mundo con un clic, los objetos parecen estar en peligro. Lo que antaño era el culmen del recuerdo, una imagen impresa o el repaso a un álbum de fotos, se siente en cierto modo extraviado, como un ritual sin sentido que de antaño se consideraba valioso. La digitalidad, por un lado, ha coronado al smartphone y a La Nube como únicos amos de la reminiscencia, y por otro, desplaza los objetos al olvido. Y al hacerlo, surge un culto a la impermanencia. Un culto que premia los materiales y los flujos de trabajo desechables. Un culto que privilegia lo momentáneo sobre la continuidad.

Para explorar esta fragmentación cotidiana en información, se realiza un experimento artístico. Al dividir acciones mundanas en trozos, se teoriza que los procesos mentales actuales pueden fijarse en la materialidad, habitando así de nuevo el mundo real. Peinarse o ponerse la corbata se convierten en actos de resistencia al proyectarlos en las superficies de los objetos. Las distintas materialidades nos recuerdan el tacto, el único sentido que se vuelve cada vez más fútil ante la suavidad de las pantallas. La luz se convierte en un recuerdo vívido de los artefactos fotográficos que anteriormente preservaban la historia, individual y colectiva, hasta que las cámaras digitales gobernaron la memoria.